موزاییک و کاربرد آن

همه چیز درباره موزاییک

 

در این محتوا می خواهیم به موزاییک و کاربرد آن بپردازیم.

موزاییک از مصالح پر کاربرد ساختمانی در ایران به شمار می رود، که برای کف ساختمان، کف حیاط، سنگ فرش باغ، فرش کف پیاده رو و مواردی از این گروه به عنوان کفپوشی متراکم استفاده می شود.در اروپا و به خصوص کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا، استفاده از موزاییک بسیار رایج است. موزاییک گونه ای از بتن است که از موادی مانند ماسه، سیمان، آب، پودر سنگ و سنگدانه تشکیل شده، که به روش های ویبره ای و هایپرسی فشرده و متراکم می شوند.

 

موزاییک و کاربرد آن

 

موزاییک تشکیل شده از: دو لایه زیرین (نارین) و لایه رویه(رنگ موزاییک)

لایه زیرین :

دارای قدرت تحمل فشار زیاد بوده و ضخامت زیادی دارد، مواد تشکیل دهنده آن : آب، سیمان و ماسه است.

لایه رویه :

نقش تزئینی و دارای تنوع رنگی و نقش های بسیاری است.

موزاییک به چه معناست؟

می توان گفت که در لغت، موزاییک به معنی کنار هم چیده شدن می باشد. در کل به کنار هم چیده شدن سنگ هایی که تصویر یا نقشی را در کنار هم میسازند را موزاییک می گویند.

 

موزاییک و کاربرد آن

 

روش های فرآوری موزاییک

موزاییک به دو روش تولید می شود : روش پرسی و روش ویبره ای یا لرزشی 

روش پرسی:

این روش به این گونه است که بتن را در قالب ریخته و با دستگاه پرس، با فشار زیاد آن را فشرده و متراکم می کنند، که فشار آن بستگی به نوع موزاییک و موادی که برای ساخت آن به کار رفته متغیر است. پس از ساخت، موزاییک ها را ساب می دهند تا سطحی صاف و صیقلی پیدا کنند.

 روش ویبره ای یا لرزشی :

در این روش با استفاده از دستگاه لرزاننده فشرده شده و هیچگونه فشاری به بتن وارد نمی شود. موزاییک های ساخته شده به این روش سطحی صاف دارند، و در این صورت نیازی به ساب خوردن ندارند. ناگفته نماند گونه ای موزاییک ویبره ای وجود دارد که به علت داشتن سنگ دانه های تزئینی عمل فرسایشی باید حتما روی آنها انجام شود.

 

انواع و مدل های موزاییک موجود در بازار:

امروزه در بازار ما شاهده تنوع بالایی از موزاییک هستیم که بسیار در صنعت ساختمانی پرکاربرد هستند، موزاییک های در بازار به نام های موزاییک حیاطی، سنگ مصنوعی سمنت پلاست و واش بتن یا موزاییک شسته معروفند، که به بررسی هر کدام می پردازیم.

 

برای دیدن محصولات موزاییک، موزاییک پلیمری و کف پوش بتنی به سایت ماهان موزاییک مراجعه کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.