معرفی واش بتن

معرفی واش بتن 

 

این محتوا شامل معرفی واش بتن و کاربرد آن می باشد. این نوع کفپوش بتنی، پوششی است بر پایه بتن یا سیمان که برای پوشاندن کف داخل ساختمان، پشت بام، پارکینگ، پیاده رو و هر فضایی که محل رفت و آمد افراد یا وسایل نقلیه ، مورد استفاده قرار می گیرد.

در ابتدا باید گفت که واش بتن گرفته شده از عبارت Washed Concrete که به معنی بتن شسته شده است. در فارسی به موزاییک واش بتن، موزاییک سنگ برجسته یا به عبارتی موزاییک شسته هم گفته می شود.

این نوع کفپوش بتنی است که از ترکیبات بتن و سنگدانه های رنگی بوده و از افزودنی هایی چون روان کننده و چسب بتن تولید شده است، و در مرحله آخر تولید، سطح موزاییک را با آب و ترکیب انواع خاصی از اسید شسته، به صورتی که سنگ ها در داخل آن به مقدار معینی مشخص باشند.

موزاییک های واش بتن تنوع رنگی بالا و ظاهر زیبایی دارند، که علاوه بر آن دارای مقاومتی بالا و ضد لک هستند، و همچنین باید اشاره کرد که مراقبت زیادی لازم ندارند. طیف وسیع رنگ های این نوع موزاییک مربوط می شود به تنوع رنگ سنگهای ریز و درشتی که داخل این موزاییک استفاده می شود.

تفاوت بافت واش بتن بستگی به میزان شسته شدن و یا ساب خوردن برجستگی سنگ ها دارد، به این معنی که هر چقدر این نوع موزاییک بیشتر شسته شود، بیشتر سنگهای آن بیرون میزند، و برعکس اگر کمتر ساب بخورد، سنگها کمتر نمایان می شوند. می توان گفت در عصر حاضر این نوع موزاییک طرفدار بسیاری دارد و تقاضا برای خرید آن بسیار زیاد شده است، که علت آن خواص طبیعی و بافت الهام گرفته شده از طبیعت و نیز تنوع رنگی زیاد موزاییک های واش بتن است.

 

 

واش بتن

 

روش های تولید واش بتن

سه روش تولید این نوع موزاییک مرسوم است :

  • واش بتن ویبره ای
  • واش بتن پرسی
  • واش بتن درجا

 

واش بتن ویبره ای

در این روش ابتدا موادی چون بتن و افزودنی بتن را داخل میکسر به صورت کامل با هم ترکیب می کنند و مواد و ترکیب به دست آمده را درون قالب های لاستیکی ریخته و قالب ها روی نقاله ای ۲ تا ۳ متری حرکت می کنند، که ویبره انجام شده روی آنها سبب یکنواخت شدن سطح، حباب گیری و فرم گیری موزاییک درون قالب نیز می شود. بعد از آن قالب و مواد آن باید روند کیورینگ یا همان عمل آوری بتن با بخار را طی کرده و در آخر بعد از گذشت ۲۴ ساعت، موزاییک های واش بتن برای فرچه شدن و ساب خوردن نیز آماده هستند.

 

واش بتن پرسی

در روش تولید پرسی به این صورت است که در لایه زیرین قالبی که مخصوص میز پرس است، بتن حاصل را ریخته و در ادامه روی آن ملاتی از ماسه و سیمان پر می کنند. بعد از با فشاری که از دستگاه وارد می شود، سبب تولید موزاییکی دو لایه با رویه سنگ دانه طبیعی نیز می شود و سپس از اتاق بخار عبور داده و شستشوی آن همانند موزاییک های واش بتن ویبره ای شروع می شود.

باید اشاره کنیم که استفاده از محصولات واش بتن در محوطه سازی پارک، حیاط، ویلا، پیاده رو ها و … بسیار مناسب است.

 

واش بتن

 

واش بتن درجا

در کشورهای پیشرفته و صنعتی این روش بسیار مرسوم است. در این روش ابتدا یک لایه سیمان با زیر سازی مناسب بر روی سطح مورد نظر قرار داده، و بعد از آن سنگدانه ها و مواد دیگری که به صورت ملات آماده شده را نیز روی سیمان ریخته و با فشاری متناسب پرس می شوند. 

 

فواید واش بتن

بعد از معرفی واش بتن به فواید آن می پردازیم، که شامل :

  • از لحاظ فشرده سازی بسیار قوی است.
  • در برابر لرزش و زلزله بسیار مقاوم است.
  • از مواد ارزانی تشکیل شده و عمر نسبتا طولانی دارد.
  • به نگهداری مداوم نیازی ندارد.
  • این نوع موازییک تا قبل از سفت شدن منعطف بوده و می توان به آن فرم داد.
  • موزاییک واش بتن غیر قابل احتراق است.
  • از نظر طرح و رنگ بسیار متنوع بوده و شما می توانید واش بتن مد نظر را با هر مدلی سفارش دهید.
  • جهت اجرا نیاز به ابزار و وسایل جانبی نداشته و به راحتی می توان آن را پیاده سازی کرد.
  • مقاومت فوق العاده در مقابل سرما، گرما و سایر فشارها، و نیز می توان گفت به علت این که اصطحکاک زیادی ایجاد می کنند، برای معابر شهری، پیاده رو ها و پارک ها، بسیار رایج و مناسب است.

برای دیدن محصولات موزاییک، موزاییک واش بتن و کف پوش بتنی به سایت ماهان موزاییک مراجعه کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.